5.2 - Jezelf opnieuw leren kennen

Dit thema behandelt het herstel van narcisme
Diverse onderdelen staan ook afzonderlijk onder "Informatie over narcisme"
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
NNAdmin
Site Admin

5.2 - Jezelf opnieuw leren kennen

Bericht door NNAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Wie ben ik zonder de invloed van een ander?
Na langdurig narcistisch misbruik stellen veel mensen zichzelf een vraag die zij vroeger nooit hadden verwacht: "Wie ben ik eigenlijk?" Tijdens een relatie of jeugd waarin controle, manipulatie en emotionele onveiligheid een grote rol speelden, hebben veel slachtoffers geleerd zich voortdurend aan te passen. Niet omdat zij dat wilden, maar omdat het een manier was om conflicten te voorkomen, liefde te behouden of zich veilig te voelen. Na verloop van tijd kunnen die overlevingsstrategieën zo vanzelfsprekend worden dat het moeilijk is om nog te weten wat je zelf denkt, voelt of nodig hebt. Herstel betekent daarom niet alleen loskomen van het verleden, maar ook opnieuw ontdekken wie jij bent.

Overlevingsstrategieën waren ooit noodzakelijk
Veel gedrag dat slachtoffers later als "zwak" of "verkeerd" beoordelen, was ooit een manier om met een onveilige situatie om te gaan. Misschien leerde je:
  • Altijd de vrede te bewaren.
  • Je gevoelens weg te stoppen.
  • Iedereen tevreden te houden.
  • Je eigen behoeften uit te stellen.
  • Conflicten te vermijden.
  • Verantwoordelijkheid te nemen voor de emoties van anderen.
Deze reacties hielpen je misschien om moeilijke situaties door te komen. Dat betekent niet dat je ze voor altijd nodig hebt. Herstel begint vaak met het besef dat een overlevingsstrategie niet hetzelfde is als je persoonlijkheid.

Opnieuw leren luisteren naar jezelf
Veel slachtoffers zijn jarenlang bezig geweest met de vraag: "Wat wil de ander?" Tijdens herstel verschuift die aandacht langzaam naar: "Wat heb ík nodig?" Dat klinkt eenvoudig, maar kan in de praktijk verrassend moeilijk zijn. Veel mensen merken dat zij moeten oefenen met vragen als:
  • Waar krijg ik energie van?
  • Waar voel ik mij prettig?
  • Waar liggen mijn grenzen?
  • Wat vind ik belangrijk?
  • Waar word ik gelukkig van?
Het beantwoorden van deze vragen kost tijd. Dat is normaal.

Je gevoelens mogen er zijn
Tijdens narcistisch misbruik worden gevoelens vaak ontkend, bekritiseerd of gebruikt als middel om iemand te manipuleren. Daardoor leren veel slachtoffers hun emoties te wantrouwen. Sommigen onderdrukken verdriet. Anderen durven geen boosheid meer te voelen. Weer anderen voelen zich schuldig zodra zij voor zichzelf kiezen. Herstel betekent ook opnieuw leren erkennen dat gevoelens belangrijke signalen kunnen zijn. Ze hoeven niet altijd direct te worden opgelost of verklaard. Vaak is het al voldoende om ze serieus te nemen.

Zelfvertrouwen groeit stap voor stap
Veel slachtoffers hopen dat hun zelfvertrouwen op een dag ineens terugkomt. In werkelijkheid groeit zelfvertrouwen meestal door ervaring. Iedere keer ontstaat er een klein beetje meer vertrouwen in jezelf als je:
  • Een keuze maakt.
  • Een grens aangeeft.
  • Een moeilijke situatie aankunt.
  • Voor jezelf opkomt.
  • Op je eigen gevoel durft te vertrouwen.
Zelfvertrouwen ontwikkelt zich door ervaringen en de manier waarop je leert omgaan met jezelf en anderen. Het groeit door positieve ervaringen die laten zien dat je op jezelf mag vertrouwen.

Grenzen leren herkennen
Voordat je grenzen kunt aangeven, moet je ze eerst leren herkennen. Veel slachtoffers zijn zo gewend geraakt aan het aanpassen aan anderen dat zij pas merken dat een grens is overschreden wanneer zij volledig uitgeput zijn. Herstel begint vaak met kleine signalen serieus nemen. Bijvoorbeeld wanneer je merkt dat je:
  • Spanning voelt.
  • Moe wordt van iemand.
  • Je onder druk gezet voelt.
  • Steeds "ja" zegt terwijl je "nee" bedoelt.
  • Na een gesprek leeg of verdrietig bent.
Deze signalen zijn geen zwakte. Ze helpen je begrijpen wat goed is voor jou.

Fouten maken mag
Veel mensen die langdurig kritiek hebben gekregen, ontwikkelen perfectionisme. Zij zijn bang fouten te maken omdat fouten vroeger konden leiden tot kritiek, afwijzing of conflicten. Tijdens herstel ontdek je langzaam dat fouten onderdeel zijn van het leven. Niemand maakt altijd de juiste keuzes. Juist door fouten te maken leer je wat bij je past.

Vergelijk jezelf niet met vroeger
Sommige slachtoffers verlangen ernaar weer precies dezelfde persoon te worden als vóór het misbruik. Dat verlangen is begrijpelijk. Toch ontdekken veel mensen dat herstel niet betekent teruggaan naar vroeger. Veel mensen ontwikkelen juist nieuwe eigenschappen. Zij leren:
  • Beter voor zichzelf zorgen.
  • Duidelijker grenzen stellen.
  • Gezondere keuzes maken.
  • Minder afhankelijk te zijn van de mening van anderen.
Herstel betekent daarom vaak niet terugkeren naar je oude zelf, maar groeien naar een nieuwe versie van jezelf die beter weet wat belangrijk is.

Geef jezelf de tijd
Na een lange periode van aanpassing verwachten veel mensen dat zij snel antwoorden zullen vinden op vragen over hun identiteit. In werkelijkheid kost dit vaak tijd. Het is normaal wanneer je nog niet precies weet:
  • Welke dromen je hebt.
  • Welke hobby's je leuk vindt.
  • Welke mensen echt bij je passen.
  • Hoe je de toekomst wilt vormgeven.
Je hoeft niet alles vandaag te weten. Jezelf opnieuw leren kennen is een proces.

Je hoeft jezelf niet te bewijzen
Veel slachtoffers blijven hard werken om waardering van anderen te krijgen. Dat patroon is vaak ontstaan in een omgeving waarin liefde of erkenning afhankelijk leek van prestaties. Tijdens herstel ontstaat langzaam een ander inzicht. Je waarde als mens hangt niet af van:
  • Hoeveel je doet.
  • Hoe perfect je bent.
  • Hoeveel anderen je waarderen.
  • Hoe vaak je jezelf wegcijfert.
Je hebt waarde omdat je mens bent. Niet omdat je voortdurend aan verwachtingen voldoet.
Plaats reactie

Terug naar “5. Herstel”