01. Voel je dat er iets niet klopt?

Zelftwijfel, schuldgevoel, op eieren lopen, controle, manipulatie en jezelf niet meer herkennen.
Een snelle herkenning voor iemand die zelf mogelijk slachtoffer is.
Hier lees je over herkenbare situaties en gevolgen van narcistisch of emotioneel misbruik, zodat je beter kunt begrijpen wat er met je gebeurt.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
NNAdmin
Site Admin

01. Voel je dat er iets niet klopt?

Bericht door NNAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren. 

Je voelt dat er iets niet klopt
Misschien ben je op dit forum terechtgekomen omdat je al langere tijd met een knagend gevoel rondloopt. Je kunt het misschien niet goed uitleggen. Aan de buitenkant lijkt alles normaal, maar van binnen voelt het anders. Misschien vraag je jezelf regelmatig af:
  • Ligt het aan mij?
  • Waarom twijfel ik voortdurend aan mezelf?
  • Waarom lijkt alles altijd mijn schuld?
  • Waarom voel ik me zo onzeker?
  • Waarom heb ik het gevoel dat ik gek word?
Als je deze gedachten herkent, ben je niet de enige. Veel mensen die later ontdekken dat zij langdurig psychologisch zijn gemanipuleerd of emotioneel onveilig hebben geleefd, beschrijven precies dezelfde gevoelens.

Herken je meerdere van deze signalen?
Veel mensen die op dit forum terechtkomen herkennen meerdere van deze gevoelens. Je twijfelt aan jezelf, loopt steeds vaker op eieren, voelt je regelmatig schuldig of merkt dat je jezelf langzaam bent kwijtgeraakt. Misschien herken je niet alles, maar voel je wel dat er iets niet klopt. Juist dat gevoel is vaak de reden waarom mensen op zoek gaan naar antwoorden.
In de artikelen die hierna volgen, kijken we stap voor stap naar veelvoorkomende signalen en ervaringen. Niet om een diagnose te stellen, maar om je te helpen begrijpen wat je meemaakt.

Dit gevoel kan in verschillende situaties ontstaan
Veel mensen denken bij narcisme direct aan een partnerrelatie. Dat is begrijpelijk, maar emotioneel manipulerend of controlerend gedrag kan ook voorkomen binnen een gezin, in een familie of zelfs op het werk. De gevolgen lijken vaak verrassend veel op elkaar. Mensen gaan aan zichzelf twijfelen, verliezen langzaam hun zelfvertrouwen en vragen zich af waarom zij zich steeds ongelukkiger voelen. Daarom is dit forum niet alleen bedoeld voor partners van iemand met narcistische trekken, maar ook voor volwassen kinderen van narcistische ouders, familieleden, collega's en iedereen die het gevoel heeft dat er iets niet klopt, maar daar nog geen verklaring voor kan vinden.

Voor veel volwassen kinderen van narcistische ouders is dat een belangrijke ontdekking. Zij denken vaak jarenlang dat hun jeugd normaal was, simpelweg omdat zij niets anders hebben gekend. Wanneer je opgroeit in een omgeving waarin jouw gevoelens voortdurend worden ontkend, je altijd moet voldoen aan verwachtingen of je leert dat liefde afhankelijk is van prestaties, ga je dat als normaal beschouwen. Pas veel later ontdek je soms dat wat voor jou normaal voelde, eigenlijk helemaal niet gezond was.

Je bent niet gek
Wanneer je lange tijd leeft in een omgeving waarin je voortdurend wordt bekritiseerd, gecontroleerd, gekleineerd of aan jezelf laat twijfelen, kan het gebeuren dat je steeds minder op jezelf vertrouwt. Dat betekent niet dat je gek bent. Het betekent ook niet automatisch dat er sprake is van narcisme. Er zijn verschillende situaties waarin mensen soortgelijke gevoelens kunnen ontwikkelen. Maar één ding zien we steeds opnieuw terug: Mensen die langdurig emotioneel onder druk staan, gaan vaak aan zichzelf twijfelen. En juist dat maakt het zo moeilijk om te herkennen wat er werkelijk aan de hand is.

Je hoeft het niet alleen uit te zoeken
Misschien herken je jezelf in veel van wat hierboven staat. Misschien maar in een paar punten. Welke situatie ook op jou van toepassing is, je bent welkom op dit forum. Je hoeft vandaag nog geen antwoord te hebben op de vraag wat er precies aan de hand is. Soms begint alles met één eenvoudige gedachte: Misschien ben ik niet gek. Misschien klopt mijn gevoel al die tijd wel.

Lees ook
  • Waarom twijfel ik voortdurend aan mezelf?
  • Waarom krijg ik altijd de schuld?
  • Controle of liefde?
  • Ik loop op eieren.
  • Ik herken mezelf niet meer.
  • Waarom kan ik niet gewoon weggaan?
  • Zou dit narcisme kunnen zijn?
  • Doe de herkenningscheck.

Plaats reactie

Terug naar “Ben ik gek?”