Jij ziet iets wat anderen niet zien
Misschien maak je je zorgen om iemand in je omgeving, maar lijken anderen daar niets bijzonders aan te merken. Misschien hoor je:
- “Maar hij is altijd zo aardig.”
- “Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt.”
- “Volgens mij valt het allemaal wel mee.”
- “Ze kunnen gewoon niet zo goed met elkaar opschieten.”
Anderen hebben andere ervaringen
Mensen kunnen heel verschillende kanten van dezelfde persoon meemaken. Een familielid kan bijvoorbeeld vooral de gezellige en behulpzame kant kennen, terwijl jij merkt dat iemand binnen het gezin steeds onzekerder wordt. Een collega kan iemand als prettig en betrouwbaar ervaren, terwijl een partner of kind heel andere ervaringen heeft. Dat betekent niet automatisch dat één van beide ervaringen onwaar is. Mensen gedragen zich niet tegenover iedereen hetzelfde en buitenstaanders zien vaak maar een deel van een situatie.
Veel gebeurt achter gesloten deuren
Een groot deel van emotioneel of psychologisch schadelijk gedrag speelt zich af in situaties waar anderen niet bij zijn. Een gesprek tussen partners, een conflict binnen een gezin of een opmerking die alleen thuis wordt gemaakt, krijgt geen getuige. Een buitenstaander kan daardoor oprecht zeggen: “Dat heb ik nog nooit gezien.” Dat betekent alleen dat die persoon het niet heeft meegemaakt. Het betekent niet automatisch dat het niet gebeurt.
Het slachtoffer vertelt niet altijd alles
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand niet over de situatie praat. Iemand kan:
- zich schamen;
- bang zijn voor de gevolgen;
- de ander willen beschermen;
- zelf nog niet begrijpen wat er gebeurt;
- bang zijn niet geloofd te worden;
- hopen dat de situatie vanzelf verbetert;
- gewend zijn geraakt aan wat er gebeurt.
Het verhaal is vaak moeilijk uit te leggen
Psychisch en emotioneel misbruik bestaat vaak uit veel verschillende gebeurtenissen. Een slachtoffer kan proberen uit te leggen wat er jarenlang is gebeurd, maar daarbij moeite hebben om alles overzichtelijk te vertellen. Voor een buitenstaander kan dat ingewikkeld zijn. De ene gebeurtenis lijkt misschien klein, de volgende lijkt daar los van te staan. Pas wanneer je meerdere gebeurtenissen naast elkaar ziet, wordt duidelijker hoe ze met elkaar samenhangen. Dat kan verklaren waarom iemand die het van een afstand bekijkt, aanvankelijk denkt: “Maar waar gaat het nu eigenlijk over?”
Mensen houden soms vast aan hun eerste indruk
Als iemand al jarenlang bekendstaat als aardig, succesvol, behulpzaam of betrouwbaar, is het voor anderen moeilijk om daar ineens een ander beeld naast te zetten. Dat hoeft niet te betekenen dat mensen bewust weigeren te luisteren. Het kan simpelweg moeilijk zijn om twee verschillende beelden met elkaar te verenigen. Juist daarom kan een eerste indruk soms zwaarder wegen dan informatie die later wordt verteld.
Familie kan een extra moeilijke positie hebben
Binnen families spelen vaak loyaliteit, geschiedenis en onderlinge verhoudingen mee. Mensen kennen elkaar al tientallen jaren en hebben hun eigen beeld gevormd. Wanneer één familielid vertelt dat de situatie heel anders is dan anderen denken, kan dat weerstand oproepen. Soms willen familieleden geen partij kiezen. Soms hopen ze dat het probleem vanzelf overgaat. En soms vinden ze het moeilijk om te accepteren dat iemand die zij kennen mogelijk schadelijk gedrag vertoont.
Niet iedereen die het niet ziet, is tegen je
Dat is belangrijk om te onthouden. Iemand die jouw zorgen niet direct begrijpt, hoeft je niet bewust tegen te werken. Misschien heeft die persoon andere ervaringen. Misschien weet hij of zij niet goed hoe met het verhaal om te gaan. Misschien heeft diegene simpelweg nog niet gezien wat jij hebt gezien. Dat verschil kan frustrerend zijn, maar het betekent niet automatisch dat je omgeving onverschillig is.
Kijk naar feiten en veranderingen
Als je twijfelt omdat anderen jouw zorgen niet herkennen, probeer dan terug te gaan naar wat je daadwerkelijk hebt gezien. Vraag jezelf af:
- Wat is er concreet veranderd?
- Sinds wanneer valt dit op?
- Zie ik dit vaker?
- Wat is het effect op deze persoon?
- Zijn er meerdere signalen die samenkomen?
Je hoeft niemand te overtuigen
Als je je zorgen maakt, kan het verleidelijk zijn om anderen ervan te overtuigen dat jij gelijk hebt. Dat is niet altijd nodig. Het kan belangrijker zijn om contact te houden met degene om wie je je zorgen maakt en te laten merken dat je beschikbaar bent. Een eenvoudige boodschap kan soms meer betekenen dan een uitgebreide uitleg: “Ik weet niet precies wat er speelt, maar ik zie dat het niet goed met je lijkt te gaan. Als je ooit wilt praten, ben ik er.”
Soms wordt het beeld pas later duidelijk
Wat jij vandaag ziet, hoeft nog niet het volledige verhaal te zijn. Misschien blijkt later dat je bepaalde dingen anders moet interpreteren. Misschien worden juist meer gebeurtenissen zichtbaar waardoor het patroon duidelijker wordt. Daarom is het belangrijk om open te blijven kijken, zonder je zorgen weg te drukken en zonder direct een conclusie te trekken. Dat anderen iets niet zien, betekent niet automatisch dat jij het verkeerd ziet. Het betekent soms simpelweg dat jullie vanuit een andere positie naar dezelfde situatie kijken.
Lees ook
- Twijfel ik aan wat ik zie?
- Eén signaal zegt niet alles
- Zijn dit rode vlaggen?
- Zie ik een patroon?
- Thuis is het anders
- Wat kan ik voor iemand betekenen?