Je merkt dat iemand zichzelf steeds meer wegcijfert
Misschien valt je op dat iemand in je omgeving steeds minder ruimte inneemt. Niet alleen omdat die persoon stiller of voorzichtiger is geworden, maar ook omdat eigen wensen, meningen en behoeften steeds minder zichtbaar lijken. Misschien hoor je regelmatig:
- “Het maakt mij niet uit.”
- “Zeg jij maar wat we doen.”
- “Als hij het maar goed vindt.”
- “Ik wil gewoon geen gedoe.”
Eigen wensen worden minder belangrijk
Iemand kan zich langzaam steeds meer aanpassen aan een ander. Dat kan bijvoorbeeld zichtbaar zijn bij:
- keuzes maken;
- vrije tijd;
- hobby's;
- kleding;
- sociale contacten;
- vakanties;
- werk;
- dagelijkse beslissingen.
Een eigen mening wordt moeilijker
Misschien merk je dat iemand vroeger gemakkelijk een mening gaf, maar nu veel vaker eerst afwacht wat een ander ervan vindt. Een gesprek kan bijvoorbeeld veranderen van: “Ik vind dat eigenlijk helemaal niet leuk.” naar: “Als jij het leuk vindt, is het ook goed.” Dat hoeft op zichzelf niets te betekenen. Het kan wel opvallend worden als iemand bijna voortdurend zijn of haar eigen mening inslikt.
Hobby's en interesses verdwijnen
Soms zie je de verandering niet in gesprekken, maar in het dagelijks leven. Een persoon die vroeger graag sportte, muziek maakte, met vrienden afsprak of een bepaalde hobby had, doet dat steeds minder. Misschien zijn er steeds redenen om ermee te stoppen. Misschien lijkt de persoon daar zelf nauwelijks bij stil te staan. Ook hier hoeft de oorzaak niet automatisch bij een relatie te liggen. Een duidelijke verandering in interesses en activiteiten kan wel aanleiding zijn om te vragen hoe het met iemand gaat.
Iemand verontschuldigt zich voor eigen behoeften
Een ander opvallend signaal kan zijn dat iemand zich bijna schuldig lijkt te voelen omdat hij of zij iets nodig heeft. Bijvoorbeeld:
- “Sorry dat ik dit vraag.”
- “Ik weet dat jij het druk hebt, maar…”
- “Misschien is het wel onzin, maar ik zou graag…”
Was dit vroeger anders?
Dat is bij dit onderwerp een belangrijke vraag. Niet iedereen is uitgesproken. Niet iedereen heeft veel hobby's of een sterke eigen mening. Het wordt vooral interessant wanneer je een duidelijke verandering ten opzichte van vroeger ziet. Was iemand eerder:
- duidelijker;
- zelfstandiger;
- spontaner;
- ondernemender;
- vrijer in keuzes?
Geef iemand ruimte voor een eigen mening
Als je dit bij iemand herkent, hoef je niet meteen te zeggen dat die persoon zichzelf kwijt is. Je kunt juist ruimte geven voor een eigen mening. Vraag bijvoorbeeld: “Wat zou jij zelf het liefst willen?” Of: “Je hoeft geen rekening met mij te houden. Wat vind jij er zelf van?”
Dat lijken eenvoudige vragen, maar ze kunnen iemand helpen om opnieuw stil te staan bij de eigen behoeften.
Neem niet automatisch alles over
Als je merkt dat iemand weinig eigen keuzes maakt, kan het verleidelijk zijn om zelf te gaan bepalen wat goed voor die persoon is. Daarmee kan de zelfstandigheid juist verder afnemen. Het is beter om iemand te helpen zelf na te denken en zelf keuzes te maken. Niet voorschrijven wat iemand moet doen, maar ruimte geven om zelf te ontdekken wat hij of zij wil.
Het gaat niet om egoïsme
Eigen wensen en grenzen hebben betekent niet dat iemand geen rekening houdt met anderen. In een gezonde relatie bestaat ruimte voor beide. Je kunt rekening houden met de ander en tegelijkertijd jezelf blijven. Het wordt zorgelijker als één persoon structureel ruimte inneemt en de ander steeds minder ruimte overhoudt.
Het kan heel geleidelijk gaan
Mensen merken soms pas achteraf hoeveel zij zich hebben aangepast. Niet één grote beslissing, maar tientallen kleine keuzes kunnen samen een groot verschil maken bijvoorbeeld:
- Steeds iets minder zeggen.
- Steeds iets vaker meegaan.
- Steeds een andere keuze maken om discussie te voorkomen.
- Steeds minder doen wat je zelf leuk vindt.
Blijf geïnteresseerd in de persoon zelf
Als omstander kun je soms helpen door niet alleen te vragen hoe het met de relatie gaat, maar ook wie iemand zelf nog is. Vraag bijvoorbeeld:
“Waar word jij eigenlijk blij van?”
“Wat zou je doen als je helemaal vrij kon kiezen?”
“Wat vind jij zelf belangrijk?”
Het doel is niet om iemand een bepaalde richting op te sturen. Het doel is om ruimte te laten voor de eigen stem. Een gezonde relatie hoeft iemand niet kleiner te maken. Er mag ruimte zijn voor twee mensen met eigen wensen, grenzen, meningen en keuzes.
Lees ook
- Iemand verandert steeds meer
- Wordt iemand steeds afhankelijker?
- Wordt iemand steeds banger om iets verkeerd te doen?
- Wordt iemand langzaam geïsoleerd?
- Zijn dit rode vlaggen?
- Wat kan ik voor iemand betekenen?