Wanneer puzzelstukjes op hun plaats vallen
Na het lezen van de voorgaande onderdelen herkennen veel mensen voor het eerst bepaalde patronen in hun eigen leven. Dat kan opluchting geven, maar ook verwarring, verdriet of zelfs boosheid oproepen. Het besef dat je jarenlang bent gemanipuleerd of gecontroleerd, kan ingrijpend zijn.
Veel slachtoffers zeggen achteraf:
- "Nu vallen eindelijk alle puzzelstukjes op hun plaats."
- "Ik dacht dat het aan mij lag."
- "Ik begrijp nu waarom ik zo aan mezelf ben gaan twijfelen."
- "Ik zie nu dat het geen losse incidenten waren, maar een patroon."
Herken je één kenmerk of een patroon?
Iedereen kan weleens egoïstisch, jaloers of dominant zijn. Ook gezonde relaties kennen ruzies, misverstanden en moeilijke periodes. Daarom is het belangrijk om jezelf niet af te vragen: "Heeft mijn partner of ouder één narcistische eigenschap?" Maar eerder: "Zie ik steeds dezelfde patronen terugkomen?" Vraag jezelf bijvoorbeeld af:
- Worden mijn grenzen regelmatig genegeerd?
- Twijfel ik steeds vaker aan mezelf?
- Voel ik mij vrij om mijn mening te geven?
- Kan de ander verantwoordelijkheid nemen voor fouten?
- Is er sprake van wederzijds respect?
- Voel ik mij veilig in deze relatie?
Hoe voelt een gezonde relatie?
Soms is het gemakkelijker om ongezond gedrag te herkennen wanneer je weet hoe een gezonde relatie eruitziet.
In een gezonde relatie:
- Worden grenzen gerespecteerd.
- Is er ruimte voor een eigen mening.
- Kunnen fouten worden toegegeven.
- Is kritiek bespreekbaar.
- Is er wederzijds vertrouwen.
- Worden gevoelens serieus genomen.
- Is niemand voortdurend bang voor de reactie van de ander.
- Worden conflicten opgelost zonder manipulatie of vernedering.
Veelvoorkomende misverstanden
Er bestaan verschillende misverstanden over narcisme die ervoor kunnen zorgen dat mensen de signalen niet herkennen.
- "Een narcist is altijd arrogant." Niet altijd. Sommige narcisten komen juist onzeker, kwetsbaar of bescheiden over.
- "Als iemand soms lief is, kan het geen misbruik zijn." Juist de afwisseling tussen warmte en afwijzing zorgt ervoor dat slachtoffers blijven hopen op verandering.
- "Als er geen lichamelijk geweld is, valt het wel mee." Psychisch geweld kan zeer ingrijpend zijn en kan bij langdurige of ernstige blootstelling bijdragen aan het ontstaan van PTSS of CPTSS.
- "Ik had gewoon eerder weg moeten gaan." De meeste slachtoffers raken geleidelijk verstrikt in manipulatie, traumabinding en afhankelijkheid. Achteraf lijkt vertrekken vaak eenvoudiger dan het op dat moment was.
Vertrouw je eigen waarneming
Een van de grootste gevolgen van gaslighting is dat slachtoffers hun eigen gevoel niet meer vertrouwen. Daardoor gaan zij vaak eerst op zoek naar bevestiging van anderen voordat zij een beslissing nemen. Herstel begint vaak met het opnieuw leren luisteren naar jezelf.
Vraag jezelf af:
- Hoe voel ik mij na contact met deze persoon?
- Geeft deze relatie mij rust of spanning?
- Kan ik mezelf zijn?
- Worden mijn grenzen gerespecteerd?
- Voel ik mij gehoord en gezien?
Je hoeft niemand te diagnosticeren
Veel mensen vragen zich af: "Is mijn partner echt een narcist?" Die vraag is vaak minder belangrijk dan zij lijkt. Alleen een deskundige kan een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) vaststellen. Een belangrijke reden waarom NPS in de praktijk niet altijd wordt vastgesteld, is dat iemand pas gediagnosticeerd kan worden wanneer die persoon daadwerkelijk wordt beoordeeld door een deskundige. Mensen met sterke narcistische trekken zoeken bovendien niet altijd hulp voor hun gedrag of herkennen zelf niet dat hun gedrag problematisch is. Soms komen zij wel in contact met hulpverlening vanwege andere klachten of problemen, zonder dat NPS wordt vastgesteld.
Bovendien zullen veel mensen die schadelijk gedrag vertonen nooit een diagnose krijgen. Voor jouw welzijn is uiteindelijk een andere vraag belangrijker: Hoe word ik behandeld? Wanneer een relatie wordt gekenmerkt door manipulatie, controle, vernedering of voortdurende zelftwijfel, verdient dat aandacht, ongeacht welk label daarbij hoort.
Herkennen is de eerste stap naar verandering.
Het herkennen van ongezonde patronen betekent niet dat je direct grote beslissingen hoeft te nemen. Voor veel mensen is de eerste stap simpelweg begrijpen wat er gebeurt. Van daaruit ontstaat ruimte om:
- Informatie te verzamelen.
- Grenzen te leren stellen.
- Steun te zoeken.
- Je zelfvertrouwen terug te vinden.
- Bewuste keuzes te maken over de toekomst.