11. Ben ik paranoïde geworden? Achterdocht na narcistisch misbruik

Zelftwijfel, schuldgevoel, op eieren lopen, controle, manipulatie en jezelf niet meer herkennen.
Een snelle herkenning voor iemand die zelf mogelijk slachtoffer is.
Hier lees je over herkenbare situaties en gevolgen van narcistisch of emotioneel misbruik, zodat je beter kunt begrijpen wat er met je gebeurt.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
NNAdmin
Site Admin

11. Ben ik paranoïde geworden? Achterdocht na narcistisch misbruik

Bericht door NNAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Wanneer wantrouwen ontstaat
Na langdurige manipulatie, gaslighting en emotionele onveiligheid kunnen slachtoffers merken dat zij steeds wantrouwiger worden. Dat kan verwarrend zijn. Misschien vertrouw je mensen minder snel, let je voortdurend op wat iemand zegt of doet en vraag je je steeds af wat iemand werkelijk bedoelt. Sommige slachtoffers vragen zich daardoor af: "Ben ik paranoïde geworden?" Dat is een begrijpelijke vraag. Wanneer je lange tijd hebt meegemaakt dat iemand dingen ontkent, verdraait, verzwijgt of anders voorstelt dan jij ze hebt ervaren, kan je vertrouwen in anderen sterk worden aangetast.

Je brein blijft zoeken naar gevaar
Wanneer iemand lange tijd in een onveilige situatie leeft, kan het lichaam en brein zich aanpassen aan die omstandigheden. Je leert voortdurend letten op signalen die kunnen wijzen op een conflict, afwijzing, manipulatie of gevaar. Ook wanneer de situatie later veiliger wordt, kan die waakzaamheid nog lange tijd blijven bestaan. Je kunt bijvoorbeeld merken dat je:
  • Steeds probeert te ontdekken wat iemand werkelijk bedoelt.
  • Snel denkt dat iemand iets voor je verborgen houdt.
  • Moeite hebt om anderen te vertrouwen.
  • Extra let op veranderingen in iemands stem, gedrag of houding.
  • Neutrale opmerkingen sneller als bedreigend ervaart.
  • Voortdurend zoekt naar signalen dat er iets mis is.
  • Verwacht dat iemand je opnieuw zal bedriegen, manipuleren of pijn doen.
Dat kan veel energie kosten.

Van zelftwijfel naar wantrouwen
Gaslighting kan ervoor zorgen dat je niet alleen aan anderen, maar ook aan jezelf gaat twijfelen. Je weet misschien niet meer zeker of je iets goed hebt gezien of onthouden. Daardoor kan een vreemde situatie ontstaan. Aan de ene kant vertrouw je je eigen waarneming minder. Aan de andere kant ben je voortdurend bezig om te controleren of anderen wel eerlijk tegen je zijn. Je kunt bijvoorbeeld denken:
  • "Misschien beeld ik het me in."
  • "Maar waarom voelt dit dan niet goed?"
  • "Kan ik deze persoon wel vertrouwen?"
  • "Zegt iemand mij wel de waarheid?"
Die voortdurende twijfel kan ervoor zorgen dat je steeds meer gaat controleren, analyseren en zoeken naar bevestiging.

Achterdocht betekent niet automatisch paranoia
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen achterdocht, verhoogde waakzaamheid en ernstige paranoïde klachten. Na langdurige emotionele onveiligheid kan iemand veel alerter en wantrouwiger worden. Dat betekent niet automatisch dat iemand een paranoïde stoornis heeft of psychotisch is. Bij traumagerelateerde achterdocht kan het wantrouwen bijvoorbeeld sterk samenhangen met eerdere ervaringen. Je hebt geleerd dat gevaar soms verborgen zit in gedrag dat op het eerste gezicht normaal lijkt. Daardoor kan je brein sneller uitgaan van een mogelijk risico. Bij ernstige paranoïde klachten kunnen overtuigingen veel sterker en hardnekkiger worden. Iemand kan er bijvoorbeeld van overtuigd raken dat anderen hem of haar kwaad willen doen, bespioneren of tegenwerken, terwijl daar onvoldoende aanwijzingen voor zijn. Het onderscheid is niet altijd eenvoudig zelf te maken. Daarom is het belangrijk om jezelf niet meteen een diagnose te geven.

Waarom dit na narcistisch misbruik kan ontstaan
Wanneer je lange tijd hebt moeten leven met manipulatie, controle en onvoorspelbaarheid, weet je vaak niet meer wanneer een situatie veilig is. Je hebt misschien geleerd om voortdurend de stemming van een ander te lezen en vooruit te denken:
  • "Wat gebeurt er als ik dit zeg?"
  • "Waarom reageert hij zo?"
  • "Wat zit hierachter?"
Wat tijdens de onveilige periode een manier was om jezelf te beschermen, kan later blijven bestaan. Je kunt daardoor ook in veilige situaties sneller gevaar verwachten. Dat betekent niet dat je bewust wantrouwig wilt zijn. Het kan een reactie zijn op wat je lange tijd hebt meegemaakt.

Je hoeft niet iedereen blind te vertrouwen
Herstel betekent niet dat je jezelf moet dwingen om iedereen weer volledig te vertrouwen. Gezond vertrouwen ontstaat meestal stap voor stap. Je mag:
  • Eerst iemand leren kennen.
  • Kijken of woorden en gedrag met elkaar overeenkomen.
  • Grenzen stellen.
  • Vragen stellen wanneer iets onduidelijk is.
  • Afstand nemen wanneer iemand je grenzen niet respecteert.
  • Je vertrouwen geleidelijk opbouwen.
Het doel is niet om nooit meer wantrouwig te zijn. Het doel is om opnieuw te leren onderscheiden wanneer voorzichtigheid nodig is en wanneer je jezelf veilig genoeg kunt voelen.

Wanneer hulp belangrijk is
Achterdocht en wantrouwen kunnen verschillende oorzaken hebben. Daarom is het belangrijk om klachten serieus te nemen, zeker wanneer ze steeds sterker worden. Bespreek dit met een deskundige wanneer je:
  • Steeds meer mensen gaat wantrouwen.
  • Je voortdurend bedreigd voelt.
  • Nauwelijks meer tot rust komt.
  • Je dagelijks functioneren hierdoor wordt beperkt.
  • Ervan overtuigd raakt dat anderen je kwaad willen doen zonder dat daar voldoende aanwijzingen voor zijn.
  • Je steeds meer van andere mensen gaat afzonderen.
Een deskundige kan helpen om te onderzoeken waar deze gevoelens vandaan komen en wat je nodig hebt om je weer veiliger te voelen.

Je bent niet automatisch "gek"
Misschien is dit wel het belangrijkste om te weten: dat je na langdurige emotionele onveiligheid voorzichtiger, wantrouwiger of voortdurend op je hoede bent, betekent niet automatisch dat je "gek" wordt. Je hebt mogelijk lange tijd moeten functioneren in een situatie waarin je niet wist wat je kon verwachten. Het is begrijpelijk dat je lichaam en brein daarop reageren. Het herkennen van deze reactie kan een eerste stap zijn. Niet om jezelf een diagnose te geven, maar om beter te begrijpen wat er met je gebeurt en om stap voor stap opnieuw te leren vertrouwen op jezelf én op anderen.

Plaats reactie

Terug naar “Ben ik gek?”