11. Wordt iemand steeds banger om iets verkeerd te doen?

Voor familie, vrienden en omstanders die zich afvragen of wat zij zien bij iemand in hun omgeving inderdaad wijst op een ongezond patroon.
Een snelle herkenning voor familie, vrienden en andere omstanders.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
NNAdmin
Site Admin

11. Wordt iemand steeds banger om iets verkeerd te doen?

Bericht door NNAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Je merkt dat iemand steeds voorzichtiger wordt

Misschien valt je op dat iemand in je omgeving opvallend voorzichtig is geworden. Iemand die vroeger gewoon zei wat hij of zij dacht, lijkt nu eerst lang na te denken voordat er iets wordt gezegd. Misschien wordt een mening snel ingetrokken of volgt na een eenvoudige opmerking direct: “Sorry, dat bedoelde ik niet zo.”. Je vraagt je misschien af waarom iemand zo voorzichtig is geworden.

Bang voor de reactie van een ander
Een belangrijk signaal kan zijn dat iemand niet alleen rekening houdt met wat een ander vindt, maar vooral met hoe die persoon zal reageren. Je merkt bijvoorbeeld dat iemand:
  • eerst wil weten hoe de ander over iets denkt;
  • gesprekken probeert te vermijden;
  • bepaalde onderwerpen niet meer durft aan te snijden;
  • voortdurend let op de stemming van de ander;
  • snel excuses maakt;
  • eigen wensen inslikt;
  • bang lijkt voor boosheid of afwijzing.
De vraag is dan niet alleen wat iemand doet, maar ook waarom iemand zo voorzichtig is geworden.

Op eieren lopen
Sommige mensen omschrijven dit als “op eieren lopen”. Ze proberen voortdurend te voorkomen dat er een conflict ontstaat. Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

“Ik zeg het maar niet, anders wordt hij boos.”
“Ik kan beter meegaan, dan hebben we tenminste geen ruzie.”
“Ik weet nooit hoe ze gaat reageren.”

Als iemand steeds bezig is om de reactie van een ander te voorspellen en zijn of haar eigen gedrag daarop aanpast, kan dat wijzen op een onveilige dynamiek.

Een fout wordt steeds groter gemaakt
In een gezonde relatie kunnen mensen fouten maken. Een vergeten afspraak of verkeerde opmerking kan vervelend zijn, maar hoeft niet uit te groeien tot een groot probleem. In een ongezonde situatie kan een kleine fout steeds opnieuw worden aangehaald of gebruikt om iemand verantwoordelijk te houden. Daardoor kan iemand leren: “Ik mag geen fouten maken.”
Als dat gevoel steeds sterker wordt, kan iemand overdreven voorzichtig worden.

Excuses worden een gewoonte
Let ook op iemand die zich voortdurend verontschuldigt. Bijvoorbeeld:
  • “Sorry dat ik bel.”
  • “Sorry dat ik dit vraag.”
  • “Sorry, ik had dat niet moeten zeggen.”
  • “Sorry, het is mijn schuld.”
Een enkele verontschuldiging zegt natuurlijk niets. Maar wanneer iemand zich voor bijna alles verantwoordelijk lijkt te voelen, kan dat een verandering zijn die aandacht verdient.

Angst kan zich ook zonder woorden laten zien
Niet iedereen zegt dat hij of zij bang is. Je kunt het soms merken aan gedrag:
  • iemand wordt stil zodra een bepaalde persoon binnenkomt;
  • de lichaamshouding verandert;
  • iemand kijkt eerst naar de ander voordat er antwoord wordt gegeven;
  • iemand past snel een mening aan;
  • een ontspannen gesprek wordt plotseling gespannen.
Ook hier geldt: één moment zegt weinig. Het gaat om wat je vaker ziet en hoe iemand zich over langere tijd gedraagt.

Niet iedere voorzichtigheid betekent angst
Sommige mensen zijn van nature voorzichtig of hebben moeite met conflicten. Ook kunnen eerdere ervaringen, onzekerheid of andere omstandigheden ervoor zorgen dat iemand voorzichtig reageert. Daarom is het belangrijk om niet meteen een conclusie te trekken. De verandering ten opzichte van vroeger kan wel een reden zijn om beter op te letten.

Vraag niet: “Waarom ben je zo bang?”
Dat kan iemand het gevoel geven dat je iets over hem of haar invult. Een open vraag kan veiliger zijn:
  • “Ik merk dat je de laatste tijd erg voorzichtig bent met wat je zegt. Hoe komt dat?”
  • “Heb je het gevoel dat je vrijuit kunt zeggen wat je denkt?”
Zo kan iemand zelf aangeven hoe de situatie wordt ervaren.

Vrij kunnen spreken is belangrijk
In een gezonde relatie mag je een andere mening hebben. Je kunt het oneens zijn zonder bang te hoeven zijn voor vernedering, dreiging, woede of langdurige afwijzing. Daarom is een belangrijke vraag: Kan deze persoon zichzelf zijn en vrijuit spreken zonder voortdurend bang te zijn voor de reactie van de ander? Als het antwoord steeds vaker nee lijkt te zijn, verdient dat aandacht.

Let op de ruimte die iemand nog heeft
Wanneer iemand voortdurend bezig is om conflicten te voorkomen, kan er steeds minder ruimte overblijven voor eigen gevoelens, wensen en meningen. De persoon gaat dan misschien niet meer nadenken over: “Wat wil ik?” maar vooral over: “Wat zal de ander hiervan vinden?” Dat verschil kan veel zeggen over de vrijheid die iemand binnen een relatie of situatie ervaart.

Je hoeft niet meteen in te grijpen
Als je dit herkent bij iemand die je kent, hoef je niet direct te zeggen dat er sprake is van misbruik. Blijf vooral beschikbaar en geef ruimte om te praten. Een eenvoudige boodschap kan genoeg zijn: “Je hoeft bij mij niet op te letten wat je zegt. Je mag gewoon vertellen wat jij denkt.”
Voor iemand die gewend is voortdurend rekening te houden met de reactie van een ander, kan zo'n veilige ruimte belangrijk zijn.

Lees ook
  • Iemand verandert steeds meer
  • Zijn dit rode vlaggen?
  • Zie ik een patroon?
  • Wordt iemand langzaam geïsoleerd?
  • Waarom verdedigt het slachtoffer hem of haar?
  • Wat kan ik voor iemand betekenen?

Plaats reactie

Terug naar “Zie ik het goed?”