19. Wat jij kunt betekenen

Voor familie, vrienden en omstanders die zich afvragen of wat zij zien bij iemand in hun omgeving inderdaad wijst op een ongezond patroon.
Een snelle herkenning voor familie, vrienden en andere omstanders.
Op deze informatie kunt u hier niet reageren.
NNAdmin
Site Admin

19. Wat jij kunt betekenen

Bericht door NNAdmin »

Op deze informatie kunt u hier niet reageren.

Er hoeft niet meteen een oplossing te zijn

Wanneer je je zorgen maakt om iemand in je omgeving, kan het lastig zijn om te weten wat je moet doen. Misschien zie je veranderingen, herken je verschillende signalen en vraag je je af of er iets speelt. Tegelijkertijd wil je niet te snel oordelen of iemand onder druk zetten. Je hoeft niet meteen een oplossing te hebben. Soms is er zijn voor iemand al heel belangrijk.

Blijf contact houden
Wanneer iemand zich steeds verder terugtrekt, kan het verleidelijk zijn om afstand te nemen. Toch kan juist een vertrouwd contact belangrijk blijven. Een berichtje, telefoontje of uitnodiging hoeft niet groot te zijn. Bijvoorbeeld: “Ik dacht aan je. Hoe gaat het met je?” Of: “Als je een keer wilt praten, weet je me te vinden.” Daarmee geef je ruimte zonder druk uit te oefenen.

Luister zonder direct te oordelen
Wanneer iemand iets vertelt, kan de eerste reactie bepalend zijn. Probeer niet meteen te zeggen wat iemand volgens jou moet doen. Luister eerst. Je kunt bijvoorbeeld vragen: 
  • “Hoe is dat voor jou?”
  • “Wat doet dat met je?”
  • “Wat zou jij zelf willen?” 
Zo krijgt iemand de ruimte om zijn of haar eigen verhaal te vertellen.

Vermijd druk om een beslissing te nemen
Als je ervan overtuigd bent dat een situatie ongezond is, kan het moeilijk zijn om rustig te blijven. Je wilt misschien zeggen: “Je moet hier weg.” Toch kan directe druk ervoor zorgen dat iemand zich juist afsluit. Iemand kan bang zijn, twijfelen, afhankelijk zijn of nog niet klaar zijn om bepaalde keuzes te maken. Dat betekent niet dat je de situatie moet goedkeuren. Je kunt duidelijk maken dat je je zorgen maakt zonder de beslissing over te nemen.

Blijf de persoon zien, niet alleen het probleem
Wanneer je je zorgen maakt, kan alles steeds om de moeilijke situatie gaan draaien. Maar iemand is meer dan wat hem of haar overkomt. Praat ook over gewone dingen. Ga samen wandelen, drink koffie, kijk een film of doe iets wat jullie vroeger ook deden. Een veilige relatie hoeft niet voortdurend over problemen te gaan.
  • Help iemand om zelf keuzes te maken
Als iemand onzeker is geworden, kan het verleidelijk zijn om alles voor die persoon te regelen. Probeer waar mogelijk juist de eigen regie te versterken. Vraag bijvoorbeeld: 
  • “Wat zou jij zelf willen?”
  • “Waar zou jij je prettig bij voelen?”
  • “Waar heb je nu behoefte aan?”
Zelf keuzes kunnen maken is belangrijk voor het terugvinden van vertrouwen en zelfstandigheid.

Neem signalen serieus zonder een diagnose te stellen
Je hoeft niet vast te stellen of iemand narcistisch is. Je kunt ook zonder diagnose zeggen: “Ik maak me zorgen omdat ik zie dat je steeds onzekerder wordt.” Of: “Ik zie dat je veel minder vrijheid lijkt te ervaren dan vroeger.” Blijf bij wat je daadwerkelijk ziet en hoort. Dat maakt je boodschap duidelijker en voorkomt dat het gesprek meteen verandert in een discussie over een diagnose.

Geef geen oordeel over waarom iemand blijft
Misschien begrijp je niet waarom iemand niet weggaat, steeds teruggaat of de ander blijft verdedigen. Probeer opmerkingen als: “Waarom ga je dan niet gewoon weg?” of: “Je laat dit toch zelf gebeuren?” te vermijden. Voor iemand die al met onzekerheid of schuldgevoelens worstelt, kunnen dergelijke reacties extra pijnlijk zijn. Je hoeft het niet te begrijpen om steunend te kunnen zijn.

Houd de deur open
Soms wil iemand op een bepaald moment niet praten. Respecteer dat. Een afwijzing betekent niet dat je niets kunt betekenen. Je kunt bijvoorbeeld laten weten: “Dat is goed. Als je later wel wilt praten, ben ik er.” Daarmee blijft de mogelijkheid bestaan om op een later moment opnieuw contact te zoeken.

Zorg ook voor jezelf
Zorgen voor iemand kan zwaar zijn. Je kunt betrokken zijn zonder alles zelf te moeten oplossen. Blijf daarom ook aandacht houden voor je eigen grenzen en mogelijkheden. Je kunt iemand steunen, maar je kunt niet het hele leven van iemand overnemen of alle problemen zelf oplossen. Wanneer sprake is van ernstig gevaar of directe onveiligheid, is het belangrijk om passende professionele hulp of bescherming te zoeken.

Wat je uiteindelijk kunt betekenen
Je hoeft geen deskundige te zijn om iets voor iemand te betekenen. Je kunt:
  • luisteren;
  • contact houden;
  • iemand serieus nemen;
  • ruimte geven;
  • niet veroordelen;
  • helpen om eigen keuzes te maken;
  • beschikbaar blijven;
  • samen informatie zoeken wanneer iemand daar behoefte aan heeft.
Soms is het belangrijkste wat iemand nodig heeft niet iemand die vertelt wat hij of zij moet doen, maar iemand die laat merken: “Je hoeft dit niet alleen te dragen.” Een veilige omgeving kan iemand helpen om langzaam weer vertrouwen te krijgen in zichzelf, in anderen en in de eigen keuzes.

Lees ook
  • Waarom ziet niemand wat ik zie?
  • Waarom verdedigt het slachtoffer hem of haar?
  • Wordt iemand langzaam geïsoleerd?
  • Wordt iemand steeds afhankelijker?
  • Steeds minder ruimte voor gevoelens
  • Niet alles is narcisme
Plaats reactie

Terug naar “Zie ik het goed?”